Bullar!

Hade tråkigt idag. Så det var lika bra att baka nåt gott.. Bullar alltså.

Det här behöver du till degen:

50g Jäst

150g Smör eller margarin

5 dl Mjölk

½ tsk Salt

1½ dl Socker

2 tsk Malen kardemumma

1 st Ägg (kan uteslutas)

ca 1,5l Vetemjöl

Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet, tillsätt mjölken i och värm till fingervärme.
Häll degspadet över jästen och rör till det är upplöst. Tillsätt saltet, sockret, kardemumman, ägget och det mesta av mjölet.
Arbeta degen tills den släpper bunkens kanter. Låt jäsa under bakduk ca 30-40 minuter.

Det här behöver du till fyllningarna:

Fyllning 1:

100g Smör

1 dl Socker

½ dl Kanel

Fyllning 2:

100g Smör

1½ dl Socker

½ dl Kakao

Hyvla smöret med en osthyvel och blanda alla ingredienser ordentligt.

Vill du bara göra en fyllning så är det bara att dubbla receptet.

Nu är degen färdigjäst.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord. knåda i lite extra mjöl. Dela degen i två delar.
Kavla ut varje del till en rektangulär platta fördela fyllning 1 på den ena plattan och fyllning 2 på den andra plattan. Rulla samman dem från långsidan och skär i bitar.

Lägg bullarna med snittytan uppåt i pappersformar eller på bakplåtspapper. Låt bullarna jäsa i ca 30 minuter till.
Pensla sedan bullarna med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.

Jag använde pärlsocker till Kanelbullarna och Hackade hasselnötter till Chokladbullarna.

Grädda på 250°c ca 8-10 minuter. Låt kallna under bakduk.

YUMMIE!!


5 svar till “Bullar!

  1. Imponerad! Vad du är produktiv. Det ser så gott och proffsigt ut att jag vill prova allt med detsamma. Lär ju inte se lika proffsigt ut men men. Vad gör Elias när du hinner med allt det här? Hjälper till kanske?

    =)

    // Lisa

    • Kul att det ser fint ut.🙂 Elias får glatt sitta och titta på.. inte alltid så nöjd med det. då får man ta hit någon som underhåller honom.. typ en lillasyster eller tove eller en clown..🙂

  2. Jag kan väldig gärna tänka mig att bli bjuden på fika med dina bullar till,, som låter hur goda som helst,, hos dig. Säg till så kommer jag & då tar jag med mig min dotter Linnea så kan hon busa med goa Elias❤ Kram kram

  3. Idag smakade jag på bullarna och fasen så goda dom var.🙂 Nu är alla bullar borta, mycket uppskattat av lagerarbetarna på saltå kvarn!

Kommentera

